torstai 30. lokakuuta 2014

Sairaanhoitajan some ohjeet ja vähän ensihoitajankin

Huomasinpa että sairaanhoitajaliitto oli julkaissut sosiaalisen median eettiset ohjeet. Ihan järkevältä vaikuttavat, kun ajattelee somea ja potilastyötä. Itse olen pyrkinyt aina siihen, ettei kirjoituksiani pystytä liittämään mihinkään yksittäiseen hoitotilanteeseen tai potilaaseen.  Ennen kaikkea some ja verkko on ollut minulle työkalu ajanhermolla pysymiseen. Tietysti poimitun tiedon käyttö potilaiden hyväksi on osa hyötykäyttöä. Samalla on kuitenkin tarjoutunut mahdollisuus avata ulkopuolisillekin tätä maailmaa. Voisi kait puhua omien ajatusten kanavasta. Lisäksi tuo verkostoituminen on yksi tekijä. Vaikka tuon voikin mieltää varsin trendikkääksi sanaksi. Mutta laitanpa tännekin nuo ohjeet ja muutaman oman kommentin oheen.

1. Käytä potilaan hyväksi


”Kehitä työnantajasi kanssa potilaita hyödyttäviä sosiaalisen median välineitä. Ilman niitäkin voit hyödyntää sosiaalista mediaa potilaidesi eduksi jakamalla siellä potilaita hyödyttävää tietoa ja konsultoida kollegoita heidän osaamisalueillaan.”

Omalta kohdaltani täytyy todeta, että oma työantajani on nähnyt somen jonkinlaisena peikkona. Pelko johtuu varmasti siitä, että työnantaja ei uskalla luottaa siihen mitä työntekijä verkkoon laittaa. Tuohon nyt onneksi on hieman parannusta tullut ja valoa muutenkin tunnelin päässä näkyvissä.

2. Muista ammatillisuus potilassuhteissa


”Kirjoita potilaista aina kunnioittavasti, äläkä jaa mahdollisesti loukkaavia kirjoituksia, kommentteja tai audiovisuaalista materiaalia. Älä hoida sosiaalisessa mediassa potilassuhteisiin liittyviä asioita, jollei käyttämäsi media ole sitä varten tarkoitettu. Harkitse tarkoin, ryhdytkö yksityisillä kanavillasi kaverisuhteisiin potilaiden kanssa.”

Potilas kontaktit kuuluvat työaikaan. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että potilaani lukevat tai seuraavat minua verkossa. Kuitenkin osin tästä syystä haluan säilyttää pienen anonymiteetin. Mielestäni loukkaava kirjoittelua ylipäänsä ketään kohtaan ei ole asiallista toimintaa.

3. Muista salassapito- ja vaitiolovelvollisuus


”Älä jaa mitään kuvia tai tiedostoja työtilanteista ilman osallistujien lupaa. Huomioi työpaikkasi ohjeistus asiasta. Opetus- tai konsultointitarkoituksessa kirjoittaessasi pyydä potilaalta lupa hänen tietojensa käyttöön tai muuta yksityiskohtia niin paljon, ettei tunnistaminen ole mahdollista. Älä koskaan julkaise suljetuissakaan ryhmissä potilaista tietoja, joista heidät voidaan tunnistaa.”

Tämähän on selvä asia. Joskus vain tulee mieleen, että ajatellaanko tuota päinvastoin. Juu meillähän on julkinen työ ja muuta. Oma naamakin on näissä tv ohjelmissa näkynyt. Mutta onpa näkynyt sitten täällä somen ja verkon puollakin ihan toisissa yhteyksissä vaikka onkin liitetty työtehtäviin. Mieleen tulee nyt jutut tuolta kolaripaikoilta mistä on ”yritetty” hätistellä puhelin kuvaajia pois. Ihan oikeasti me olemme töissä siellä ja ennen kaikkea se potilaan intimiteettisuoja. Vai tuntuisiko se hyvältä, että olet onnettomuuden uhri ja sieltä muutama utelias saapuu kuvia ottamaan.

4. Huolehdi omasta turvallisuudestasi ja yksityisyydestäsi


”Käytä vahvoja salasanoja ja tarkista käyttämäsi kanavan yksityisyysasetukset. Älä avaa epämääräisiä linkkejä. Ilmoita eteenpäin tietoturvaongelmista. Mieti, missä yhteyksissä kannattaa kertoa henkilökohtaisia asioita ja kuinka yksityiskohtaisesti.”

No näissä varmaan kaikilla on petraamista ja ajateltavaa.

5. Kanna vastuusi ammattikunnan ja työnantajasi kuvasta julkisuudessa


”Muista, että olet mukana luomassa kuvaa sairaanhoitajien ammattikunnasta aina, kun tuot esiin ammattisi – myös vapaa-ajallasi. Työnantajaasi kohtaan sinulla on lojaliteettivelvollisuus, jonka mukaan työntekijä ei saa vapaa-ajan puheillaankaan aiheuttaa haittaa työnantajalle. Huomioi, että sinut ja työpaikkasi voidaan tunnistaa tietoja yhdistelemällä myös nimimerkillä kirjoittaessasi.”

Juu kyllä minut ainakin osa pystyy työnantajaan yhdistämään. Eikä se haittaa. Mielestäni pyrin antamaan työnantajastani realistisen kuvan verkossa.  Enemmänkin koen vahvistaneeni työnantajani some ja verkko kuvaa ulkopuolisille. Ammattikunnasta täytyy tietenkin pyrkiä antamaan positiivinen kuva. Pyrin kyllä vapaa-ajalla siihen etten ensimmäisenä ole ammattiani esille tuomassa. Ei tietenkään tarkoita sitä, ettenkö auttaisi mikäli tarvitaan.

6. Käytä yhteiseksi hyväksi


”Verkostoidu muiden ammattilaisten kanssa ja kerää hyödyllisiä tietolähteitä. Jaa muita ammattilaisia hyödyttävää tietoa esimerkiksi lukemistasi artikkeleista tai käymistäsi koulutuksista. Osallistu sosiaalisen median avulla terveyttä, hyvinvointia ja elämänlaatua koskevaan keskusteluun ja vaikuta päätöksentekoon sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.”


Tätähän sitä ollaan yritetty tehdä. Täytyy todeta, että ihan viime vuosina tuo verkostoituminen on alkanut  näkyä laajemmissakin piireissä. Hyvä niin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti